هدف آموزش عالی باید شکوفا ساختن استعدادها باشد

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: هدف آموزش عالی باید شکوفا ساختن استعداد‌ها و رشد خلاقیت آنها باشد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر جعفر میلی منفرد در همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌ها در دانشگاه خوارزمی گفت: در طول ۳۵ سال اخیر در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی و خصوصاً به یمن اندیشه‌های بلند حضرت امام و رهنمود‌های مقام معظم رهبری و به برکت خون هزاران شهید و جان افشانی آحاد ملت، خصوصاً جامعه علمی کشور، رشد و گسترش کم نظیری رخ داده است.
وی افزود: در عرصه آموزش عالی این رشد و گسترش و توسعه کمی و کیفی از دیگر بخش‌ها چشمگیرتر و اثربخش تر است.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: تربیت نیروی متخصص و ماهر متخلق به اخلاق اسلامی، تولید دانش مورد نیاز جامعه، کمک به توسعه همه جانبه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه از جمله انتظاراتی است که جامعه از دانشگاهها دارد.

وی گفت: دانشگاه‌ها برای اینکه کارکردهای خود را به خوبی انجام دهد باید توانمندسازی انسانی، افزایش سرمایه انسانی، شکوفایی استعدادها، رشد قابلیت‌ها و افزایش بهره‌وری را مدنظر قرار دهد.
دکتر میلی منفرد افزود: بنابراین دانشگاه‌ها کارکردهای خود را تنها از طریق شکوفا کردن استعدادها و توانمندسازی نیروهای انسانی دانشگاه می‌توانند محقق سازند همچنین نهاد دانشگاه باید بتواند خود را برای شکوفایی، بروز استعدادها و توانایی‌های بالقوه دانشگاهیان آماده کند.

دکتر میلی منفرد گفت: در دانشگاه نمی‌توان ساختاری ایجاد کرد که با اجبار به بروز خلاقیت‌ها منجر شود لذا هیات‌های امنای دانشگاه‌ها باید با تسهیل ضوابط قانونی زمینه خلاقیت‌ها را در جهت نوآوری ایجاد کند.
وی افزود: وزارت علوم باید با استفاده از ظرفیت‌های مشارکت اعضای هیات علمی، قرار گرفتن در جایگاه بسترسازی، برنامه‌ریزی کلان، حمایت، نظارت و ارزیابی و تفویض امور به طور قانونمند به دانشگاه‌ها، زمینه رشد آنها را فراهم کند.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: وزارت علوم باید کارآفرین، ظرفیت‌ساز و توانمندساز باشد نه اینکه به شکل متمرکز از بالا به پایین بخواهد دانشگاه‌ها را مدیریت کند.
مقررات آموزشی در محیط‌های آموزش عالی باید در جهت حفظ شخصیت و رشد علمی اخلاقی و پرورش دانشجو عمل کند و نگاه و عمل مجریان مقررات باید با انعطاف‌پذیری کامل به حل مسائل آموزش عالی معطوف شود.

دکتر میلی منفرد گفت: هدف از تدوین مقررات و ضوابط دانشجویی، بارور ساختن و پرورش استعدادهای نهفته اوست نه اینکه نفس اجرای مقررات هدف تلقی شود و آثار اجرایی این مقررات نادیده گرفته شود.
معاون آموزش عالی اظهار کرد: در معاونت آموزشی وزارت علوم تلاش می‌کنیم در حیطه وظایف خود وضعیت موجود را بهبود ببخشیم و با بازنگری آیین نامه با مساعدت و نظر معاونان آموزشی کیفیت آموزش عالی را ارتقا بدهیم.

وی با اشاره به اینکه نباید در تصمیم‌گیری‌ها شتاب زده عمل کنیم گفت: در ساماندهی وضعیت آموزش عالی و تقاضا محور کردن رشته‌های دانشگاهی نه تنها وضعیت موجود بلکه نیازهای آینده جامعه را نیز باید در نظر گرفت.

keyboard_arrow_up