دلایل مخالفت دانشگاه‌ها با نقل و انتقالات

مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم مهم‌ترین دلایل مخالفت دانشگاه‌ها با نقل و انتقالات را تشریح کرد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدحسن یوسفی در نشستی خبری با بیان اینکه برای مهمانی و انتقال دانشجویان در سال ۹۲، ۴۲ هزار و ۷۱۱ ظرفیت اختصاص دادیم، گفت: قرار بود که دانشگاه‌ها عملکردشان به سمت پر کردن این ظرفیت باشد.

وی با اشاره به تعداد ۳۲ هزار و ۱۴۷ موردی تقاضاهای نقل و انتقال مهمانی، تصریح کرد:

این تعداد کمتر از ظرفیت اعلام شده از سوی ما بود که در نهایت از این مجموعه ۱۴ هزار و ۱۶۱ نفر پذیرش شده‌اند.

مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم افزود:

اگر این آمار را با جمعیت ثبت‌نام شده در سال ۹۱ که ۳۳۱ هزار و ۷۸۴ نفر بوده‌اند، مقایسه کنیم، حدود پنج درصد از مجموع ورودی‌ها در سال ۹۱ توانسته‌اند انتقال و مهمانی را برای سال ۹۲ حذف کنند.

یوسفی خاطرنشان کرد:

این در حالیست که در آیین‌نامه مهمانی و انتقال، ۲۰ درصد دانشجویان ورودی هر سال به عنوان ظرفیت مهمانی و انتقال در دانشگاه‌های دولتی و ۱۵ درصد ورودی دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز به عنوان ظرفیت مهمانی و انتقال برای سال بعد در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات دانشگاه‌ها برای پذیرش و یا نقل و انتقالات دانشجویان، گفت:

اولین نکته این است که شهری مثل تهران بیشترین تعداد ورودی و تقاضاها را دارد، از سوی دیگر در همین دانشگاه‌ها رشته‌های پرطرفداری داریم که تعداد تقاضایشان زیاد و ظرفیتشان کم است.

مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم با اشاره به رشته‌های پرطرفدار در زمینه مهمانی و انتقال، تصریح کرد:

رشته‌های مهندسی عمران، برق، کامپیوتر، مکانیک، معماری، حسابداری و کشاورزی رشته‌هایی هستند که بالای ۱۰۰۰ مورد تقاضای مهمانی و انتقال دارند.

یوسفی افزود:

از میان رشته‌ها، ۱۵۶ رشته بیش از ۱۰ مورد و بقیه کمتر از ۱۰ مورد تقاضای مهمانی و انتقال دارند، بنابراین وقتی تقاضا زیاد و پذیرش کم باشد، درصد موافقت‌ها با مهمانی و انتقال کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ما از لحاظ فضای فیزیکی برای کلاس در برخی دانشگاه‌ها کمبود داریم، تصریح کرد:

به همین دلیل ممکن است مدیران گروه‌های آموزشی به معاونت آموزشی دانشگاه فشار بیاورند که ظرفیتی برای پذیرش وجود ندارد، از سویی دیگر در مجموعه وزارت علوم سیاست تشویقی و تنبیهی مشخصی را برای دانشگاه‌های موفق و ناموفق در مهمانی و انتقال به صورت کاملا شفاف نداریم.

مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم خاطرنشان کرد:

از حد نصاب افتادن کلاس‌ها نیز یکی دیگر از دلایل مخالفت دانشگاه با مهمانی و انتقال دانشجو است.

            روابط عمومی

موسسه آموزش عالی مهرآستان

keyboard_arrow_up